Marketing afiliacyjny
zwany też
performance marketing lub
reklamą efektywnościową to działania reklamowe w internecie rozliczane na podstawie wygenerowanych efektów. Celem jest podjęcie konkretnej akcji przez użytkownika, np. wejście na stronę, wypełnienie formularza, zakup produktu. Reklamodawca płaci za pozyskanie przez internet określonej liczby potencjalnych klientów (leadów), a nie, jak w tradycyjnym modelu reklamy display, za liczbę wyświetleń reklamy, której skuteczność trudna do obliczenia.
Reklamodawca w
marketingu afiliacyjnym to podmiot, który za pośrednictwem sieci afiliacyjnej lub samodzielnie, prowadzi działania reklamowe nastawione na osiągnięcie konkretnego efektu. Rozliczając się z wydawcami serwisów internetowych za uzyskanie zdefiniowanego wcześniej rezultatu, reklamodawca przenosi na nich część odpowiedzialności za sukces swoich kampanii reklamowych. Dobrze przygotowany i prowadzony program afiliacyjny, może stać się bardzo skutecznym kanałem pozyskiwania klientów lub innych oczekiwanych przez reklamodawcę efektów. Aby program efektywnie działał, przynosił zamierzone efekty, konieczne jest zaoferowanie wydawcom atrakcyjnego wynagrodzenia, skutecznych kreacji oraz optymalnie przygotowanej strony docelowej tzw. landing page.
Wydawca, inaczej nazywany
afiliantem, to właściciel serwisu internetowego lub bloga, który bierze udział w programach afiliacyjnych. Wydawca wyświetla na swoich stronach reklamy lub linki tekstowe reklamowe i kieruje internautów do witryny reklamodawcy, zachęcając ich do wykonania określonej akcji np. wypełnienia formularza, zakupu produktu. Na podstawie efektów wygenerowanych w ramach kampanii reklamowej otrzymuje wynagrodzenie od reklamodawcy za pośrednictwem sieci afiliacyjnej. Wydawcą może być zarówno firma, jak i osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej.
Źródło:
Słownik marketingu afiliacyjnego opracowany przez:
Novem na podstawie Encyklopedii Afiliacji Efektywnie.com